
Volgende week zullen wij met de thema "Welkom" beginnen; tijdens dit thema leren de kinderen de regels van de groep.
Op dit thema ligt het accent op de steeds terugkerende vaste dagindeling en de rituelen en regels die bij de onderdelen van de dag horen.
De rituelen en regels worden nadrukkelijk en in samenhang aangeboden, ze worden als het ware ‘uitvergroot’ gepresenteerd. De structuur van de dag wordt gesymboliseerd met het Dagritme's.
Ontwikkelingsgebied: Persoonlijkheidsontwikkeling
Ontwikkeling die betrekking heeft op stabiliteit en verandering in de eigenschappen die de ene persoon van de andere onderscheiden.
Er zijn diverse theorieën over de persoonlijkheidsontwikkeling bij kinderen. De theorieën zijn in te delen in vijf benaderingen:
1. De eerste benadering beschouwt biologische factoren als de kern waaruit een persoon functioneert en zich ontwikkelt. Onder deze benadering vallen bijvoorbeeld de temperamenttheorieën en de genetische visies.
2. De tweede benadering is de lexicale benadering. Onder deze benadering valt de ”Big Five” en de 'trek'- theorieën. De Big Five gaat uit van 5 persoonlijkheidsdimensies: extraversie, vriendelijkheid, gewetensvolheid, emotionele stabiliteit en ideeënrijkdom. Uit onderzoek bleek de Big Five van volwassenen ook toepasbaar bij kinderen. Bij Chinese ouders bleek gewetensvolheid een grotere rol te spelen dan bij Nederlandse ouders. Amerikaanse ouders noemen 'behulpzaamheid' (valt onder vriendelijkheid) veel meer dan ouders uit andere landen.
3. De derde benadering legt de nadruk op intrapsychische processen om de ontwikkeling en het functioneren van een persoon te begrijpen. De persoon wordt beschreven aan de hand van gedachten, percepties, emoties, doelen, waarden en conflicten. Onder deze benadering valt de psychoanalyse. Bij deze visie wordt echter eerder gesproken van karakter dan van persoonlijkheid.
4. De vierde benadering legt de nadruk op de invloed van de omgeving. De theorieën van hechting en trauma op de persoonlijkheidsontwikkeling kunnen onder deze benadering geplaatst worden, zo ook de systeemtheorieën.
5. De vijfde benadering legt het accent op de interactie tussen het individu en zijn omgeving. Deze interactionele benadering ziet een persoon als iemand die de omgeving actief beïnvloedt en door de omgeving beïnvloed wordt.
Deze vijf benaderingen geven de oorspronkelijke invalshoeken weer van waaruit de persoonlijkheidsontwikkeling wordt benaderd. De persoonlijkheidsontwikkeling is dermate complex, dat er veel overlap bestaat tussen de verschillende benaderingen.
Bron: Beemen, L. van, Ontwikkelingspsychologie. Houten, 2006.
Kievit, Th., Tak, J.A., en Bosch (red.), J.D., Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen. Utrecht, 2002.
1 opmerking:
Hoi Rosana,
Je blog is nu helemaal top. Leuke kleuren, foto's en berichten.
Groetjes Rianne
Een reactie posten